حسن معجونی در نقش پادشاه شهر حِلّه «رویای نیمه شب» مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان‌رضوی در هفته‌ای که گذشت (۶ مرداد ۱۴۰۳) بازگشت «پاورقی» به آنتن سیما + زمان پخش کتاب‌های پرفروش‌ کانون پرورش فکری در نخستین ماه تابستان ۱۴۰۳ معرفی شد آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۶ مرداد ۱۴۰۳) پخش انیمیشن «مینیون‌ها» برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس اختصاص رایگان فیبر نوری به همه سینماهای کشور حکایت نظریه آلبرت و کفش‌های آن سه مرد مروری کوتاه بر زندگی امیراشرف آریان پور، موسیقی دان و پژوهشگر نام آور ایرانی اکران «روزی روزگاری آبادان» با بازی تنابنده و معتمدآریا در سینما «ماداگاسکار ۱» و «آلفا و امگا ۳» در شبکه‌های امید و کودک پایان نگارش فیلمنامه «اخراجی‌ها ۴» سینما و تئاتر مشهد در گرمای بی‌سابقه تعطیل است؟ (۶ مرداد ۱۴۰۳) فراخوان جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک منتشر شد تعطیلی تئاترهای مشهد در روز شهادت امام زین‌العابدین (ع) (۱۰ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

طرف حقیقت می‌ایستیم؟ | مرور تازه‌های کتاب در هفته اول مرداد ۱۴۰۳

  • کد خبر: ۲۴۱۳۰۶
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
طرف حقیقت می‌ایستیم؟ | مرور تازه‌های کتاب در هفته اول مرداد ۱۴۰۳
تازه‌های کتاب را در هفته اول مرداد ۱۴۰۳ بشناسید.

مریم محبی | شهرآرانیوز؛ در انتخاب و معرفی هفت کتاب امروز، تلاش کردیم سلایق بیشتری را شرکت دهیم و خیلی روی کتاب‌های خودیاری تمرکز نکنیم، هرچند به نظر می‌رسد بیشتر ناشران، به تبعیت از مخاطبان، به این کتاب‌ها علاقه نشان می‌دهند. امید است این تنوع به مذاق شما نیز خوش بیاید و دست وبالتان را برای انتخاب بازتر کند!

آوازه پادشاه نثر عرب

«دیده ور»، نوشته احمد فال الدین، ترجمه محمدرضا مروارید، نشر هرمس، ۳۳۶صفحه، ۲۹۶هزار تومان.

یک داستان تاریخی باب طبع علاقه‌مندان به خواندن رمان و تاریخ که بر زمانه و زندگی ابوعثمان عمروبن بحر جاحظ دست گذاشته است، شخصیتی که به «پادشاه نثر عربی» شهره است و عنوان روشن فکر متعهدی را یدک می‌کشد که بر دوره‌های پس از خود نیز سایه انداخته و البته با چند تن از خلفای عباسی هم هم دوره بوده است. داستان در بصره سده‌های دوم و سوم می‌گذرد و چندفرهنگی حاکم بر این شهر را با محوریت شخصیت جاحظ نشان می‌دهد. اگر علاقه دارید جاحظ را بیشتر و بهتر بشناسید، «دیده ور» انتخاب خوبی است، ضمن اینکه ترجمه اثر نیز مهر تأیید نویسنده را دارد.

روش تصمیم گیری عکاس متفکر و خلاق

«زمینه و روایت در عکاسی»، نوشته جمعی از نویسندگان، ترجمه کریم متقی، نشر کتاب پرگار، ۳۲۰صفحه، ۳۸۰هزار تومان.

اگر هر تصویر را دارای یک زمینه و حاوی یک روایت بدانیم، این کتاب می‌خواهد مفاهیم و سازوکار‌های پشت همین زمینه و روایت را بازگو کند. هم از بخش عملیاتی این فرایند می‌گوید و هم از بخش نظری، و هدفی که دنبال می‌کند تقویت همین رابطه بین عمل و نظریه است در دانشجویان عکاسی و علاقه‌مندان به آن. نویسنده این اثر معتقد است عکاس خلاق و متفکر براساس رویکرد شخصی اش درباب زبان بصری درمورد کاربرد مناسب تکنیک‌ها تصمیم می‌گیرد.

آزادی دینی از ۳ منظر

«آزادی دینی از منظر فقه اسلامی»، نوشته سیدحمید موسویان، نشر لوگوس، ۲۸۴صفحه، ۳۰۰هزار تومان.

این اثرْ پژوهشی است در چهارچوب فقه و حقوق اسلامی که حق آزادی دینی را از سه زاویه مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد: ابتدا، مباحث حقوقی، به ویژه حقوق بشر و حقوق بین الملل است که بیان می‌شود، سپس تجربه‌های تاریخی حکومت مسلمان از دوره پیامبر تا زمان کنونی مطرح می‌شود و در ادامه، فتوا‌های فقهی می‌آید. درنهایت نیز دیدگاه‌های رایج دراین زمینه نقد و به یک پرسش پاسخ داده می‌شود؛ اینکه آیا فقه اسلامی امکان همراهی با دیدگاه آزادی دینی پیروان سایر ادیان را دارد.

آزادی، در همه ابعاد

«من طرف حقیقت می‌ایستم: جستار‌هایی درباب آزادی»، نوشته جمعی از نویسندگان، ترجمه آزاده کامیار، نشر خوب، ۲۲۸صفحه، ۱۹۹هزار تومان.

آزادی همیشه محل بحث بوده است، هم بین عوام و هم بین فیلسوفان و اندیشمندان، با این تفاوت که دسته دوم دراین باب سخنان زیادی نیز گفته اند و نطق‌های فراوانی کرده اند. اثر، چنان که عنوان فرعی نیز نشان می‌دهد، مجموعه جستار‌هایی است درباره همین مفهوم، یعنی آزادی، آزادی در تصمیم و اراده، در ادبیات و هنر، در گفتمان و اعتراض، و -از همه مهم تر- در حق انتخاب و زیستن. واتسلاف هاول، آلبر کامو، جرج اورول و برتراند راسل نویسندگان برخی از این مقالات هستند.

طرف حقیقت می‌ایستیم؟

سرپاشدن، بعد از فاجعه چهارم ژوئیه

«پسافاجعه: خشونت و بازساختن خود»، نوشته سوزان جی. برایسون، ترجمه امیر صائمی، نشر برج، ۱۸۴صفحه، ۱۷۰هزار تومان.

چهارم ژوئیه۱۹۹۰، در جنوب فرانسه، نویسنده کتاب به پیاده روی صبحگاهی رفته بود که مهاجمی از پشت به او حمله کرد، سخت کتکش زد، به او تجاوز کرد، سپس -به گمان خودش- خفه اش کرد و، چون او را مرده پنداشت، همان جا رهایش کرد. این، موضوع و علت شکل گیری این کتاب است؛ روایتی واقعی از تجربه‌ای مهیب که حاصل آن یک ترومای سخت برای سوزان بود، و در ادامه تلاشی جان فرسا برای پی ریزی یک زندگی از نو. برایسون، خود، استاد فلسفه است و بنابراین اثرش نیز همچون پژوهشی فلسفی است درباره تروما و فرایند بهبود آن.

نور امید در ییلاقات فرانسه

«طرز تهیه امیدواری»، نوشته فیونا والپی، ترجمه فریبا بردبار، نشر ققنوس، ۲۴۰صفحه، ۲۱۰هزار تومان.

شاید در ابتدا به نظر برسد که این اثر یکی دیگر از کتاب‌های خودیاری است، اما کتاب حاضر یک رمان با مفاهیم روان شناختی است، و البته مناسب هرآن کس که تمایل دارد دوباره امیدواری را در زندگی خود به جریان بیندازد. اِوی که زندگی مشترکش درحال متلاشی شدن است، نوزادش را نیز از دست داده است، و بنابراین برای فرار از این اوضاع به ییلاق دوست صمیمی اش در جنوب فرانسه می‌گریزد. در خلال روز‌های این اقامت است که نور امید دوباره به زندگی او می‌تابد.

برابر‌ها و برابرتر‌ها

«نابرابری با ما چه می‌کند؟»، نوشته ریچارد ویلکینسون و کیت پیکت، ترجمه مزدک دانشور، نشر ثالث، ۴۴۰صفحه، ۴۵۰هزار تومان.

اثر تازه نشر «ثالث» دست روی مفهومی گذاشته است که شاید همه ما بارها، در موقعیت‌های مختلف -و به ویژه در مناسبات اجتماعی- آن را درک کرده باشیم. این کتاب مفهوم «برابری» را در گذر زمان، از پدیدارشدن برابری طلبی اجتماعی در اجتماعات انسانی تا ظهور استراتژی‌های ضد آن، و طریقه کنترل این میل اجتماعی و نتایج آن را بررسی کرده و کوشیده است تا آثار و تبعات نابرابری را با اتکا بر داده‌ها و مستندات علمی و تاریخی نشان دهد.

پیشنهاد آخر

اگر از علاقه‌مندان به عکاسی هستید، پیشنهاد می‌کنیم بقیه کتاب‌های انتشارات «کتاب پرگار» را -که در این حوزه بی رقیب است- نیز دنبال کنید. «عکاسی خیابانی»، «عکاسی دیجیتال»، «ویرایش عکس» و «عکاسی مستند» فقط بخشی از عناوین موجود این نشر در این حوزه اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->